Projekty
Transformacja energetyczna portów morskich: Uniwersytet Morski w Gdyni partnerem projektu DeCoInter realizowanego w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk na lata 2021-2027
W dniach 5-6 lutego 2025 roku w Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku odbyło się spotkanie inauguracyjne partnerstwa zaangażowanego w projekt Decarbonization of Maritime Sector and its Impact on Green Energy Transition (akronim DeCoInter), finansowanego z europejskiego programu Interreg Południowy Bałtyk. Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2025-2027, a jego łączny budżet wynosi 2,13 mln Euro, przy dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na poziomie 80%. Prace projektowe będą prowadzone na Wydziale Zarządzania i Nauk o Jakości przez zespół pracowników Katedry Logistyki i Systemów Transportowych pod kierownictwem dr hab. Macieja Matczak, prof. UMG.
Celem przedsięwzięcia jest wspieranie transformacji energetycznej poprzez wdrażanie zielonych technologii energii odnawialnej i paliw alternatywnych w portach morskich Południowego Bałtyku. Liderem projektu jest Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, natomiast partnerami, obok UMG, Zarząd Morskich Portów Szczecina i Świnoujścia SA (Polska), Fundacja Motus (Polska), Port Kłajpeda (Litwa), Klaipeda Science and Technology Park (Litwa), Port Rønne (Dania), Blekinge Institute of Technology (Szwecja) oraz CPL Competence in Ports & Logistics (Niemcy).
W planach jest przygotowanie dedykowanego narzędzia zarządzania służącego do mapowania kompleksowych potrzeb oraz skutków transformacji energetycznej na obszarze dużych portów morskich, a także ram i wytycznych dla kreowania ich strategii w kierunku transformacji energetycznej. Oprócz tego powstanie szereg szczegółowych opracowań rozwojowych i wdrożeniowych dedykowanych konkretnym portom w odniesieniu do zmian technologicznych, operacyjnych oraz proceduralnych. Dodatkowo przewidziane są inicjatywy związane z promocją, edukacją oraz transferem wiedzy w zakresie najlepszych praktyk i badań w kierunku zielonych technologii w sektorze morskim, a także tworzenia sieci współpracy i kooperacji w oparciu o samorządy regionalne i ich instrumenty decyzyjne.
Spotkanie inauguracyjne projektu było okazją do przedstawienia przesłanek, koncepcji oraz głównych założeń projektu, a także zadań stojących przed partnerstwem. Praktycznym elementem była zaś wizyta na terminalu Baltic Hub oraz w Porcie Gdańsk. W jej trakcie rozmawiano o planach inwestycyjnych portu a także o rozwiązaniach i działaniach dekarbonizacyjnych wdrażanych na terminalu.

Katedra Logistyki i Systemów Transportowych z wizytą w Porcie Walencja
W dniach 25-26 listopada 2025 roku odbyła się wizyta studyjna w porcie morskim w Walencji oraz spotkanie partnerów w ramach projektu DeCoInter (Decarbonization of Maritime Sector and its Impact on Green Energy Transition) finansowanego z europejskiego programu Interreg Południowy Bałtyk 2021-2027. Uniwersytet Morski w Gdyni jako partner projektu reprezentowany był przez pracowników Katedry Logistyki i Systemów Transportowych – kierownika projektu dr. hab. Macieja Matczaka, prof. UMG oraz dr. Sławomira Skibę i mgr inż. Adriannę Karaś. Celem projektu DeCoInter jest wspieranie transformacji energetycznej poprzez wdrażanie zielonych technologii energii odnawialnej i paliw alternatywnych w portach morskich.
Pierwszego dnia przedstawiciel Zarządu Portu Morskiego Walencja – Juan Manuel Díez Orejas oraz przedstawiciel Fundación Valenciaport – Josep Sanz Argent zaprezentowali kierunki rozwoju portu obejmujące m.in. projekty wspierające dekarbonizację, czy też innowacyjne technologie związane z transformacją energetyczną w porcie. Następnie odbyła się wizyta terenowa w porcie, podczas której partnerzy projektu mogli zobaczyć m.in. infrastrukturę do magazynowania i tankowania wodoru oraz wybrane obszary portu obejmujące funkcjonujące oraz budowane, nowe terminale przeładunkowe, takie ja rejon Falochronu Południowego.
Drugiego dnia odbyło się spotkanie partnerów projektu, podczas którego omówiono postępy poszczególnych prac projektowych oraz zaplanowano kolejne działania w ramach realizowanych zadań.
W spotkaniu uczestniczyli również liderzy projektu – Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA (Polska), Fundacja Motus (Polska), Port Kłajpeda (Litwa), Klaipeda Science and Technology Park (Litwa), Port Rønne (Dania), Blekinge Institute of Technology (Szwecja) oraz CPL Competence in Ports & Logistics (Niemcy).