Program projektu "Akademia Czystego Morza"
Biomonitoring zanieczyszczeń środowiska morskiego
(spotkanie 1)
Podczas wykładu Biomonitoring zanieczyszczeń środowiska morskiego uczestnicy zapoznają się z gatunkami roślin i zwierząt, które są wskaźnikami zanieczyszczeń Morza Bałtyckiego. Organizmy te reagują w specyficzny sposób na obecność związków chemicznych zanieczyszczających środowisko. Podczas ćwiczeń Biomonitory i eutrofizacja będą doskonalić umiejętność pracy zespołowej, rozwiązując quizy związane z wykładem, układając tematyczne puzzle oraz tworzyć obrazkowe historie opowiadające o przyczynach i skutkach eutrofizacji, co będzie inspirować do twórczego myślenia. Przeprowadzą krytyczną ocenę i zaproponują rozwiązania prowadzące do ograniczenia eutrofizacji w Morzu Bałtyckim. Na ćwiczeniach laboratoryjnych Barwne indykatory i biosensory stosowane w wodzie uczniowie przeprowadzą samodzielnie doświadczenia pozwalające na zrozumienie zjawiska: osmozy, przewodnictwa i korozji. Za pomocą testów terenowych oznaczą zawartość alg w wodach pochodzących z różnych zbiorników wodnych.
Katastrofy na morzu
(spotkanie 2)
Podczas wykładu Katastrofy na morzu uczniowie poznają historię największych wypadków statków morskich. Dowiedzą się jak skutki tych zdarzeń miały wpływ na zdrowie ludzi, środowisko i jak zostały przeprowadzone akcje ratownicze. Na ćwiczeniach Przeciwdziałanie skutkom uwolnienia ładunku do morza zapoznają się z technikami minimalizowania skutków wydostania się ładunku do środowiska w wyniku wypadku. Wcielając się w rolę kierownika akcji ratowniczej, wykażą się umiejętnością rozwiązywania problemu - będą proponować metody reagowania na wypadek obecności substancji chemicznych w ekosystemie w celu zapobiegania zanieczyszczenia morza oraz ochrony ludzi. Na ćwiczeniach laboratoryjnych Niebezpieczeństwa w transporcie ładunków drogą morską zapoznają się z zagrożeniami występującymi podczas transportu ładunków drogą morską m.in. oznaczą temperaturę zapłonu i samozapłonu cieczy łatwopalnych, ocenią zdolność do upłynniania stałych ładunków masowych. Będą obserwatorami pokazów niebezpiecznych dla środowiska reakcji chemicznych, mogących zaistnieć podczas transportu morskiego substancji chemicznych.
Rodzaje odpadów i sposoby ich zagospodarowania
(spotkanie 3)
Podczas wykładu Rodzaje odpadów i sposoby ich zagospodarowania uczniowie poznają: rodzaje odpadów komunalnych i możliwości ich zagospodarowania; znaki i symbole graficzne, związane z ochroną środowiska (np. stosowane na opakowaniach znaki przydatności do recyklingu). Na ćwiczeniach Pomyśl zanim wyrzucisz zużyte opakowanie przeprowadzą praktyczną segregację specjalnie spreparowanych odpadów. Zaproponują jak wiele oddzielnych strumieni odpadów można z nich wydzielić i jakie widzą dla nich dalsze zastosowania. Wykażą się kreatywnością, samodzielnie przygotowując pojemniki na odpady, wykorzystując istniejącą kolorystykę i symbolikę. Przygotowane pojemniki do segregacji zabiorą do szkół. Na ćwiczeniach laboratoryjnych Tworzywa sztuczne i ich oznakowanie oraz segregacja odpadów w praktyce dokonają oceny degradacji środowiskowej materiałów opakowaniowych poddanych wcześniejszej inkubacji m.in. w Morzu Bałtyckim. Poszerzą wiedzę o procesie biodegradacji, o tworzywach które temu procesowi ulegają oraz o możliwościach ich utylizacji. Nabędą umiejętności właściwego postępowania z odpadami: jakie należy segregować do pojemników, jakie można kompostować, a które nadają się do ponownego wykorzystania.
Zajęcia terenowe: Spółka Wodno-Ściekowa 'Swarzewo' - oczyszczalnia ścieków
(spotkanie 4)
W ramach zajęć terenowych uczniowie spotkają się ze specjalistami, którzy na co dzień zajmują się oczyszczaniem ścieków, uzyskają informacje i odpowiedzi na pytania od niewątpliwych rzeczoznawców. Uczniowie zapoznają się z procesem biologicznego oczyszczania ścieków, dowiedzą się jakie parametry oczyszczania decydują o czystości Morza Bałtyckiego i zobaczą różnicę między ściekami komunalnymi a odpływem odprowadzanym do morza. Spotkanie to utrwali wiedzę zdobytą podczas spotkania 1, szczególnie w zakresie wpływu oczyszczania ścieków na ograniczenie procesów eutrofizacji w Morzu Bałtyckim. Następnie na zajęciach laboratoryjnych Badamy wodę wykonają testy związane z badaniem czystości i jakości wody. Oznaczenia zawartości zanieczyszczeń i biogenów w wodzie wykonają zarówno za pomocą metod analitycznych jak i testami umożliwiającymi szybką analizę wody w terenie. Dowiedzą się jak ze ścieków uzyskać nawóz fosforowy. Przeprowadzą krytyczną analizę wyników.
Zajęcia terenowe : Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych 'Eko Dolina' w Łężycach
(spotkanie 5)
Uczestnicy w praktyce zobaczą na czym polega segregacja odpadów komunalnych, między innymi generowanych w ich własnych domach. Specjaliści powiedzą o dużej roli segregacji u źródła i jak istotne jest codzienne zaangażowanie w prawidłową segregację odpadów i wynikające z tego korzyści dla środowiska. Zajęcia te rozbudzą ich ciekawość poznawczą. Następnie na zajęciach laboratoryjnych Badamy glebę i powietrze przeprowadzając proste testy związane ze strukturą gleby, poznają jej zdolność do adsorbowania zanieczyszczeń. Zapoznają się też z wpływem gazowych zanieczyszczeń atmosfery na rośliny oraz na powstawanie kwaśnych opadów.
Porozmawiajmy o segregacji odpadów
(spotkanie z rodzicami)
Podczas spotkania przedstawione będą nowe trendy w gospodarce odpadami. Na przykładach ukazany zostanie ciąg zależności między szczegółową segregacją odpadów w domu ("u źródła") a odzyskiwaniem surowców do wytwarzania wartościowych produktów. Uczestnicy uzyskają informację o tym jak segregować konkretne odpady. Podkreślona będzie również rola jaką rodzice pełnią w kształtowaniu pokolenia, które będzie odpady segregować świadomie, z poczuciem wagi jaką segregacja ma dla ochrony środowiska naturalnego i jego zasobów.